Objectius i mètodes
Objectius generals
1. Comprendre els processos que afavoreixen o dificulten l’ús del català i altres llengües entre joves en diferents contextos.
2. Aprofundir en les percepcions dels joves cap a la unitat de la llengua i la variació diatòpica així com a les normes d’ús com la convergència lingüística.
3. Analitzar els discursos sociolingüístics dels joves i estudiar les possibles estratègies i les accions més eficaces per implementar polítiques lingüístiques que afavoreixin l’augment de l’ús social del català entre els joves.
Objectius específics
- Descriure l’evolució del coneixement i l’ús de les llengües (català, castellà i altres) entre els joves en diferents contextos.
- Estudiar la composició sociodemogràfica dels diversos grups lingüístics.
- Examinar l’ús de les llengües segons els contextos i els moments vitals.
- Analitzar els discursos sociolingüístics dels diferents grups per tal de comprendre el paper de la llengua en la configuració de les identitats, posicionaments i relacions dels joves a les Illes Balears, i detectar les “barreres lingüístiques” existents en diferents contextos.
- Entendre la percepció dels joves respecte de les normes d’ús com la convergència lingüística i la tria de llengües.
- Determinar la percepció dels joves cap a les diferents varietats diatòpiques i la llengua estàndard.
- Examinar la percepció que tenen els joves de la correcció/compleció lingüística.
- Estudiar els hàbits de lleure dels joves de les Illes Balears i els usos lingüístics que s’hi relacionen.
- Analitzar els factors que faciliten l’ús del català per part de la població jove castellanoparlant i per la població jove d’origen immigrat.
- Comprovar la influència de les TIC en els usos lingüístics dels joves.
- Estudiar possibles orientacions estratègiques i actuacions de planificació lingüística que es puguin implementar des de l’administració, les entitats i altres col·lectius juvenils.
Mètodes de recollida de dades
AULIJOVIB s’estructura al voltant de tres mètodes principals de recollida de dades:
a. Grups de discussió
b. Entrevistes individuals
c. Fitxes d’usos lingüístics i hàbits de lleure