Objectius i mètodes

Objectius generals

1. Comprendre els processos que afavoreixen o dificulten l’ús del català i altres llengües entre joves en diferents contextos.

2. Aprofundir en les percepcions dels joves cap a la unitat de la llengua i la variació diatòpica així com a les normes d’ús com la convergència lingüística.

3. Analitzar els discursos sociolingüístics dels joves i estudiar les possibles estratègies i les accions més eficaces per implementar polítiques lingüístiques que afavoreixin l’augment de l’ús social del català entre els joves.

Objectius específics

  1. Descriure l’evolució del coneixement i l’ús de les llengües (català, castellà i altres) entre els joves en diferents contextos. 
  2. Estudiar la composició sociodemogràfica dels diversos grups lingüístics. 
  3. Examinar l’ús de les llengües segons els contextos i els moments vitals. 
  4. Analitzar els discursos sociolingüístics dels diferents grups per tal de comprendre el paper de la llengua en la configuració de les identitats,  posicionaments i relacions dels joves a les Illes Balears, i detectar les “barreres lingüístiques” existents en diferents contextos.
  5. Entendre la percepció dels joves respecte de les normes d’ús com la convergència lingüística i la tria de llengües.
  6. Determinar la percepció dels joves cap a les diferents varietats diatòpiques i la llengua estàndard.
  7. Examinar la percepció que tenen els joves de la correcció/compleció lingüística.
  8. Estudiar els hàbits de lleure dels joves de les Illes Balears i els usos lingüístics que s’hi relacionen.
  9. Analitzar els factors que faciliten l’ús del català per part de la població jove castellanoparlant i per la població jove d’origen immigrat. 
  10. Comprovar la influència de les TIC en els usos lingüístics dels joves.
  11. Estudiar possibles orientacions estratègiques i actuacions de planificació lingüística que es puguin implementar des de l’administració, les entitats i altres col·lectius juvenils.

Mètodes de recollida de dades

AULIJOVIB s’estructura al voltant de tres mètodes principals de recollida de dades:

a. Grups de discussió

b. Entrevistes individuals

c. Fitxes d’usos lingüístics i hàbits de lleure